Namísto obvyklého hraní dnes mnoho dětí usedne poprvé do lavic. Začátek povinné školní docházky je velkou změnou nejen pro prvňáčka, ale i pro celou rodinu. Nejvíce ´benjamínků´ přivítá rokycanská devítiletka v Čechově ulici.

„Otevíráme tři třídy. Další zájemce jsme museli po dohodě s vedením města odmítnout, aby byly naplněny i zbývající školy,“ uvedl na vysvětlenou ředitel Bohumil Nosek. Celkem čtyřicet tři nováčků dnes dorazí také do Základní školy TGM, o třicet tři pak poprvé vstoupí do ZŠ v ulici Míru.

Přechod ze školky je ovšem pro chlapce a děvčata velkou změnou. Podle doktorky Blanky Veselé z plzeňské Pedagogicko – psychologické poradny to souvisí se vstupem do skutečného pracovního procesu. „Už si nemohou jenom hrát. Ve škole je určitý režim dne, existují zde pracovní návyky,“ sdělila Veselá. Tato slova potvrzuje také Eva Válková, ředitelka strašické školy, kde se letos začne vzdělávat dalších dvacet sedm nováčků.: „Je to skutečně velký rozdíl. Po školce si nemusí sednout k domácím úkolům, zatímco tady práci na doma dostanou.“

Podstatná je rovněž péče ze strany rodičů, shodují se odborníci. „Natálka se do školy už těší. Uvidíme, jak to bude zvládat. S manželem se jí zvlášť teď chceme hodně věnovat. U syna se nám starostlivost vyplatila,“ sdělila Marie Stehlíková.

První měsíce nemusí být pro děti vůbec snadné. „Největší problém je naučit se pracovat. Děti najednou musí dělat něco, co se jim nelíbí, do čeho se jim nechce,“ vysvětlila Veselá. Kromě toho se u školáčků mohou vyskytnout také poruchy učení a chování. „Patří sem například poruchy pozornosti, aktivity nebo vývojové poruchy – čtení, psaní, matematických schopností a pravopisu,“ vyjmenovala psycholožka. V takovém případě je nezbytné vyhledat odbornou pomoc.