První si mezi studenty počítačových systémů šel losovat zadání Petr Bláha. Vzápětí se mu tvář spokojeně rozsvítila. „Vytáhl jsem si asi to nejjednudušší téma, jaké přicházelo v úvahu,“ svěřil se. „Mám složit počítač, připojit ho k síti a poslat e–mail. Za dvě – tři hoďky jsem schopen to mít hotové,“ dodal.

Na rozdíl od Petra Jarda Juha programoval. „Mým úkolem je pomocí programovacího jazyka PHP vytvořit webovou stránku s databází,“ konstatoval nad zadáním a mínil, že hotovo snad bude mít brzo. „Tak tři– čtyři hodiny z těch sedmi, co máme k dispozici, by měly stačit,“ odhadoval.

Podle obdobného zadání se řídil také Adam Janča. „Vytáhl jsem si zřejmě to nejlepší, co se dalo. Bez vytvoření dokumentace bych se měl do čtyř hodin s prací časově vejít,“ předpokládal. „Ale na druhou stranu – čím déle budu na zadání dělat, tím lepší výsledek. Pořád by šlo něco zdokonalovat…“

Další polovina žáků ze třídy počítačových systémů skládá praktickou maturitní zkoušku v úterý. Stejně tak zbývající jedenáctka ze třídy slaboproudá elektrotechnika. Mezi pondělní devítkou jsme pár slov prohodili s Karlem Ludvíkem. Programoval balící linku. „Skončil s prací brzo a podle toho, jak se činil, myslím, že dosáhne i na dobrou známku,“ řekla nám učitelka Lenka Likeová.

Úkolem Karla bylo, aby po zapnutí dopravníku snímače zajistili uložení deseti výrobků do obalu a pak se díky signalizaci plnosti na chvíli linka vypnula – kvůli výměně obalů obsluhou – a nato se znova rozjela. „Zaplať pánbůh, jde mi to,“ konstatoval usměvavě. Jeho kolegu Marka Floriána vylosované téma zavedlo do dílen, kde se měl postarat o spuštění motoru zapojením hvězda – trojúhelník. Zastihli jsme ho ve chvíli, kdy dumal, jak do obvodu začlenit spínač s dvojtlačítkem. „Je z něj vyvedeno šest vodičů, ale jen tři jsou pravé. Pomocí měřiče a stisku tlačítek zjišťuji, o které se jedná,“ vysvětloval.

„Mezi čtvrťáky máme také chlapce, který byl zproštěn povinnosti skládat praktickou maturitu,“ informoval učitel Miloš Vůch. „Jeho ročníková práce – vytvořil robota – byla neobvykle náročná. Prokázal, že znalosti a předvedený um převyšují požadavky praktické maturity, proto ji rovnou také získal,“ uvedl Vůch.

Bez zjevných problémů se s účetními příklady vypořádávali i studenti managementu. „Sešla se ojediněle dobrá třída,“ chválila je zástupkyně ředitelky školy Milada Mužíková. „Hodně jsme při výuce trénovali, nezdálo se mi to teď zrovna těžké,“ hodnotila například studentka Veronika Dobrá. „Docela to šlo,“ souhlasila i Lucie Jedličková.