Původně se měli rozjet na pět dnů do Francie. „Cestovní kancelář Prácheň, se kterou se chystali za hranice, ale zkrachovala,“ řekl nám starosta úřadu Jan Baloun. S věcí byl obeznámen nejen proto, že se jednalo o zájezd, na který si zaměstnanci na pracovišti vybírali dovolenou, ale i z toho důvodu, že čerpali příspěvek ze sociálního fondu.

Krachem cestovní kanceláře tedy vedle klientů přišlo o peníze i město. Ne však úplně – právě díky povinnému pojištění cestovních kanceláří proti úpadku. „Problémem však je, že na vyplacení pěněz klientům mají pojišťovny neuvěřitelně dlouhých šest měsíců,“ konstatoval Tomio Okamura, člen prezidia a mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA). „Poškozeným klientům před pár dny zkrachovalé CK Prácheň však již nabídly zdarma pomoc jiné cestovní kanceláře,“ zdůraznil jejich přístup mluvčí.

„Kolegové měli docela obavy, ale zkažená dovolená se naštěstí nekonala. Do doby než v úterý odlétali, je přešly i obavy o peníze,“ uvedla Irena Zíková.
„Novou dovolenou zaplatí, až dostanou úhradu od pojišťovny. Vyjde je to sice dráž, protože cesta do Tunisu stála sedm a půl tisíce, kdežto Francie byla za pět. Ale zase tam budou o dva dny déle,“ srovnával další z pracovníků MěÚ Josef Světlík. „A navíc – místo autobusového zájezdu teď do Tuniska letěli,“ podotkl Okamura.

„Měli nervy, jak to dopadne,“ prozradil Světlík, ale setkali se s velice seriózním jednáním. Zbavilo je strachu, že by mohli naletět. Během čtyř dnů bylo všechno vyřízeno. Zástupkyně nové cestovky i nabídla, že transakci s pojišťovnou vyřídí a doplatek mohou s firmou srovnat také až v listopadu. Zbývalo jen přebalit kufry a přidat opalovací krémy,“ uvedl. „No, tak úplně v klidu kolegyně nebyly, musely sehnat hezké plavky,“ zašpičkovali si další mužští z úřadu. V každém případě teď už mají rekreanti jiné starosti, esemeska, která dorazila, to potvrzuje.

Tento postup vůči klientům zkrachovalých cestovních kanceláří není v ČR ale novinkou. „Třeba v případě loňského krachu CK I'm travelling se nabídlo hned několik cestovních kanceláří, že se o klienty postarají. Spokojené tak jsou obě strany: klienti mohou odjet na plánovanou dovolenou bez dalších finančních nároků a cestovní kanceláře si zaplní eventuální volné kapacity, byť musí na úhradu čekat půl roku,“ říká Okamura.